Malaysia requires more people to voice out and stand in the front line. No more hiding behind their comfort zone and wait for changes to come. We ought to do it NOW! Peace to all mankind.

Friday, May 16, 2008

Jgn Main Main dgn edukasi (Don't play play with education )

Janganlah main main dengan edukasi ( edukasi=Direct Translation-No such word in BM. It's pendidikan) Kerana ia amat penting bagi seseorang pelajar. Lihatlah, sekarang menteri menteri kita ni tengok banyak orang yang tak dapat ikut pelajaran yang diajar dalam bahasa ENGLISH {on purpose} , dia pula ingin nak tukar ia balik ke bahasa asal, iaitu Bahasa Melayu. Jgnlah buat macem tu! Dia orang baru belajar 1-2 tahun aje. Kau ingat senang ke nak menyesuaikan diri? LT!

Kau pun minum susu selama 3-4 tahun la..bagilah peluang! Lagipun, apa ia kena mengena dengan orang kaya dan miskin? Ape orang bandar lebih sokong kepada penggunaan Inggeris kerana dia orang lebih kaya? Pendidikan tidak kena mengena dengan orang yang kaya atau orang miskin!!!! Saya pernah tengok orang yang tinggal dekat bandar langsung tidak pandai dalam Bahasa Inggeris. Jadi, ape penjelasan anda?

Saya rasa ia adalah keazaman seseorang itu yang menjadi soalan. Adakah pelajar-pelajar itu menberi perhatian dalam pembelajaran? Atau mereka hanya tidak ingin belajar? Ataupun guru-guru itu sendiri yang tidak dapat menjelaskan mata-pelajaran itu dengan lebih mudah difahami oleh pelajar sehingga dia orang hilang minat? Aku tidak menyalahkan guru, tetapi hanya bertanyakan apakah masalah yang mungkin timbul. Aku seorang yang hormat kepada guru, kerana tanpa guru, apalah kita? Lagipun, aku akan menjadi seorang guru di masa hadapan. Aku sebagai seorang guru pun akan memberi yang terbaik bagi murid-murid yang diajar saya.

Menteri pendidikan, sila beri perhatian dan perancangan yang teliti demi masa depan pelajar-pelajar ni. Lain hari bila dia orang habis belajar kat sekolah menengah, pelajar itu harus memaksa sendiri untuk belajar mata pelajaran tertentu dalam Bahasa Inggeris. Jadi, kenapa tidak mula sekarang supaya bila ia sampai di tahap yang lebih tinggi, dia dapat menyesuaikan sendiri?

Fikirlah demi masa depan anak-anak kita!
Berjuanglah demi anak-anak generasi yang akan datang.

PS: Please support the teaching for maths and science in English!
Ps2:This is my first post in BM. Hope its not too bad. Any spelling error is intended, except grammar usage.

*LT=Bahasa Kasar, Jgn tanya saya!

No comments: